on august 18, 2020

Skiferiens skavanker

Pisternes sus, landskabets hvidklædte bakker og adrenalin der løber rundt i hele kroppen.

For de fleste af os er skiferien lig god underholdning i familievenlige omgivelser. Det er dog de færreste af os der tænker over, hvor meget kroppen egentlig skal kunne holde til for, at hele turen bliver god og behagelig og ikke ender med at blive en tur på skadestuen. Skavanker kan tit ende med at koste én nogle dyrebare dage i sengen eller hos den lokale fysioterapeut. I denne artikel får du nogle gode råd til at undgå de værste skavanker.

skavanker på skiferien

Træningen starter derhjemme

Det kommer nok ikke som den store overraskelse, at det tager længere tid end man lige regner med, når man skal træne musklerne til at blive stærkere (for nogle af os tager det gerne flere måneder).

Når man står på ski, kan farten blive rigtig høj, og det kræver derfor også sin muskelstyrke for at modvirke de mange træk og tryk der kommer fra omgivelserne. I den forbindelse vil det være en rigtig god idé at træne hjemmefra i mindst 6 måneder, inden du skal på skiferie. På den måde kan din krop vende sig til belastningen og dermed mindske din risiko for en kedelig sygedag på grund af smerter. Et godt sted at starte vil være med træningselastikker som du kan smide direkte i kufferten, og du kan finde mange nyttige øvelser med elastik på internettet.

Start stille og roligt ud

Når man ser pisten for første gang, kan man nemt blive begejstret for at skulle ud og give den gas med det samme.

Selvom det sjældent er det sjoveste, så bliver kroppen dog ikke altid lige så hurtigt begejstret som hjernen gør. Det betyder, at hvis du starter ud i et tempo der er alt for hurtigt i forhold til hvad din krop er vant til, så kan den næste tur nemt blive til en tur ind i den nærmeste ambulance. Det går heldigvis ikke galt i langt de fleste tilfælde, men når man nu har bestilt en uges ferie på ski, så er der vidst også masser af tid til at komme op på de store løjper, selvom du bruger de første timer i lidt lavere gear.

Giv musklerne en pause undervejs

Det er svært at komme uden om, at skisport er både sjovt, underholdende og en fantastisk måde at få bevæget sig på.

Ofte bliver det så sjovt, at man får svært ved at mærke efter hvornår kroppen er helt flad for energi. Det kan munde ud i, at musklerne dagen efter er helt ømme og trætte. Hvis musklerne en dag er helt smadrede, så kan det være en rigtig god idé at få en god omgang massage til de overbrugte muskler. Udover at det føles rart at blive æltet igennem, så kan det også hjælpe én til at føle sig hurtigere klar og dermed bruge mindre tid uden for løjperne. I sidste ende er det det hele værd, hvis det betyder, at du kan få mere tid til at nyde flere timer på ski. Det kan derfor give rigtig god mening, at du holder pauser undervejs og samtidig sørger for at pleje din krop så godt som du kan.

Om Jesper

Ejer & founder af Skier.dk - Skier.dk startede grundet min store passion for skisporten. Min bedste oplevelse på snowboard må være i Tignes i 2019-2020 sæsonen, hvor der landede 70 cm sne på 2 dage. - Det vil glæde mig hvis du vil dele dine oplevelser på ski, under vores forum. Ses på pisten 🙂

Hold dig opdateret

Vi vil sende dig mails, når vi føler vi har noget på hjertet.

Du kan altid afmelde dig igen.

0 kommentarer

Trackbacks/Pingbacks

  1. Fitness for Skiing - TipTop Skiing - […] This blog was written in conjunction with Skiier.dk […]

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Skiferie pakkeliste

Få den "ultimative" skiferie pakkeliste

Du vil ikke være eneste, 150+ har allerede fået den. Tilmeld dig.

 

Velkommen i klubben, vi har sendt dig den "ultimative" skiferie pakkeliste. I vinterperioden vil du opleve højere aktivitet fra os :-).